Instalace I. generace plynového zařízení
Instalace I. generace je určena do vozidel s karburátorem, jednobodovým vstřikováním a vícebodovým vstřikováním bez katalyzátoru. V tomto systému je vytlačován kapalný plyn (LPG) z nádrže přes multiventil do reduktoru (zde se ohřívá kapalinou z chladícího okruhu vozidla) a přechází – odpařuje se – v plynnou fázi. V této plynné fázi se plyn přivádí ke směšovači, kde se mísí s nasávaným vzduchem. Takto vzniklá palivová směs je dávkováná přes sací ventily do spalovacího prostoru motoru, tedy do válce.
U tohoto systému I. generace je bohatost nasávané směsi regulována škrtícím šroubem, který je umístěn v plynové hadici mezi reduktorem a směšovačem. U systému I. generace není možné zajistit optimální davku paliva v různých režimech práce motoru (obohacení směsi při zrychlení, ochuzení směsi při deceleraci atd…). Proto u těchto LPG přestaveb obvykle docházelo k navýšení spotřeby.
Instalace II. generace plynového zařízení
Instalace II. generace je určena do vozidel s jednobodovým nebo vícebodovým vstřikováním benzínu s katalyzátorem a se sondou lambda (kyslíková sonda). V těchto vozidlech není možné montovat zařízení I. generace, jelikož hrozí poškození katalyzátoru a zhoršení emisí. Zařízení II. generace funguje na stejném principu jako zařízení I. generace, ale optimální davkování paliva je zde zajištěno. Ideální dávku LPG v poměru se vzduchem zajišťuje servomotor (actuator) ovládaný samostatnou řídící jednotkou LPG, která na základě informací získaných z originálních snímačů motoru upravuje palivovou směs plyn-vzduch.
Instalace IV. generace – vícebodové vstřikování MPi
Prozatím posledním vývojovým stupněm je tzv. sekvenční vstřikování plynu, které je určené pro nejnovější typy automobilů zhruba od roku 1995. Princip činnosti je poměrně jednoduchý: výstup pro ovládání vstřikovače benzínové řídící jednotky se přepojí na plynový vstřikovač prostřednictvím plynové řídící jednotky. Tato plynová řídící jednotka jen přepočítá velikost otevíracího pulsu tak, aby bylo dávkováno místo benzínu odpovídající množství plynu. Délka otevření plynového vstřikovače je však ještě závislá na dalších faktorech jako je velikost trysky LPG vstřikovače a tlak plynu na vstřikovačích LPG.
Plně funkční tak zůstávají všechny původní funkce motoru, jízdní dynamika i palubní diagnostika. Výkon motoru není alternativním pohonem LPG nijak ovlivněn. Výkon zůstává v zásadě stejný. Ovlivňuje ho jen kvalita paliva. LPG se na našem trhu prodává od oktanového čísla 89 do čísla 95. Tento systém plynové instalace je nabízen ve dvou verzích, a to dávkování plynné fáze LPG a vstřikování kapalné fáze LPG.
Instalace IV. generace – přímé vstřikování FSi, TSi, GDi, THP, a jiné
Přímé vstřikování benzinu se od vícebodového vstřikování liší místem vstřiku paliva. V principu se jedná stále o vícebodové sekvenční vstřikování. Ale zatímco u MPi (multi point injection – vícebodové vstřikování) se vstřikuje palivo do sání před sací ventil a směs paliva a vzduchu se vytváří před spalovacím prostorem (válcem) v sání, tak u přímého vstřikování (direct injection) se benzin vstřikuje přímo do spalovacího prostoru (válce) pod vysokým tlakem. Motor má kromě palivového čerpadla v nádrži ještě vysokotlaké čerpadlo v motoru pro vstřik paliva pod vysokým tlakem.
Instalace rozšířené IV.generace je určena do vybraných vozů (nutno ověřit dotazem a uvést tzv. kód motoru) s motorem s přímým vstřikem benzínu (např. motory FSI a TSI Volkswagen, Škoda, Seat nebo Mitsubishi, Mazda, Kia, Hyundai GDi či BMW, Peugeot, Citroen THP a další značky jako Ford, Alfa Romeo,… nabídka řídících jednotek se stále rozšiřuje). Řídící jednotky plynové instalace využívají dodatečné informace z diagnostického systému vozidla EOBD (European On Board Diagnostic) a díky tomu je možné velmi přesné dávkování plynu do spalovacího prostoru. Jedná se o nový a technicky dokonalý systém sekvenčního vstřikování plynu, který nemá na trhu konkurenci. Navíc díky této jedinečné funkci má plynový systém stálé samoadaptační schopnosti v reálném čase.
Tato instalace se vstřikováním plynné fáze LPG pracuje v režimu 20% benzínu ku 80% LPG. Finančně náročnější je vstřikování kapalné fáze LPG pod vysokým tlakem. Takto přestavěné motory s přímým vstřikováním jezdí plně na LPG.
Užitečné odkazy:
• Vlastnosti LPG
• Ekologické palivo
• Ekonomické palivo
• Mýty a pověry o LPG
• Tankování LPG
• Jízda na LPG